Żywienie dzieci – najważniejsze informacje

Dieta wegetariańska nie jest odpowiednia dla naszego dziecka. W okresie intensywnego rozwoju zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze jest wyższe niż u osoby dorosłej, dlatego warto to uwzględnić w diecie. W jadłospisie dziecka powinny zatem znaleźć się produkty o najwyższej wartości odżywczej, a więc także te pochodzenia zwierzęcego. Można stosować dietę bez mięsa, ale muszą się w niej znaleźć produkty mleczne, jaja oraz ryby, które są odpowiedzialne za dostarczanie wielu ważnych substancji odżywczych. Wegetarianizm lub jego jeszcze bardziej radykalne formy można rozważyć w nieco późniejszym okresie rozwoju naszej pociechy.

Zdrowe żywienie a chemia

Dodatki do żywności (E), które znajdują się dziś w większości produktów spożywczych, nie są szkodliwe. A przynajmniej nie powinny takie być. Generalnie wszystkie substancje dodatkowe, dopuszczone do stosowania w żywności są bezpieczne. Wiele z nich to naturalne witaminy, zagęszczacze i dodatki smakowe. Zdaniem naukowców nie stwarzają one zbyt dużego zagrożenia. Są jednak pewne wyjątki. Niektóre z nich mogą u pewnych osób wywoływać reakcje alergiczne. W diecie dziecka należy unikać sztucznych barwników, konserwantów i aromatów. Oferta produktów spożywczych adresowanych do najmłodszych jest stosunkowo szeroka, więc nikt nie powinien mieć większych problemów ze znalezieniem na sklepowych półkach odpowiednich produktów.

Warzywa w diecie malucha

Małe dziecko może jeść jarzyny gotowane jaki i surowe. Warzywa w postaci surówek zawierają nie tylko więcej witamin, ale też – poprzez konieczność mocniejszego żucia i gryzienia – korzystnie wpływają na rozwój uzębienia i górnych dróg oddechowych. Małym dzieciom należy podawać warzywa w różnej formie – niemowlętom gotowane krótko do miękkości i podawane w formie papki czy przecieru, a dzieciom w wieku poniemowlęcym podawane także w postaci drobno startych surówek, przygotowanych z łagodnych jarzyn (np. marchewka z jabłkiem, seler z jabłkiem).

Witaminy – pochodzenie i zapotrzebowanie

Tran jest dobrym naturalnym źródłem witaminy A i D. Jak każdy wyselekcjonowany z żywności produkt – może być podawany dziecku po uzgodnieniu z pediatrą. Najlepszym źródłem witamin A i D są tłuste ryby podawane przynajmniej raz w tygodniu.

Marchew nie jest dobrym źródłem witaminy A. Ponadto zawiera beta-karoten, który po wchłonięciu jest przez organizm zamieniany na witaminę A.

Pękanie kącików ust nie jest spowodowane niedoborem witaminy . Najczęściej przyczyną tzw. zajadów jest infekcja drożdżakowa, do której może dochodzić na przykład po leczeniu antybiotykami. Witamina B2 może pomóc w leczeniu, gdyż ułatwia gojenie skóry.

Duże dawki witamin rozpuszczalnych w wodzie są szkodliwe. Nadmierne dawki witamin są bezcelowe, a nawet szkodliwe. Przykładowo bardzo duże dawki syntetycznej witaminy C u niektórych osób mogą prowadzić do kamicy nerkowej.

Karmienie piersią dieta

Dieta dla matki karmiącej to kolejny istotny temat, z którym warto się zapoznać. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście zachowanie rozsądku i spożywanie zdrowych, pełnowartościowych produktów. By uniknąć niepotrzebnych błędów, dobrze jest skonsultować się ze specjalistą, który pomoże nam przygotować jadłospis i przekazać wszystkie najważniejsze zasady żywieniowe.

Dodaj komentarz